מבט מל"מ - גיליון 89 - יוני 2021

46 2021 , תמוז תשפ"א, יוני 89 גיליון | במספר אירועים, בעקבות מלחמת ששת הימים, נוצרו מתחים בין שתי המערכות לאחר פעולות שהסתיימו לא פעם במחיר דמים. לכל המקרים האלו, שהתרחשו בזירות שונות, בתקופות שונות ועל ידי צדדים שונים, היה בסופו של דבר מכנה משותף בולט אחד. כולם התרחשו ב"אזור הדמדומים"! בין זיהוי עמית לטורף, בין נכון למוטעה ובעיקר בשטח ההפקר שבין סמכויות שונות ואינטרסים שונים בגופי המודיעין השונים. לימוד של אותם מקרים, ובמקרה הספציפי של ה"ליברטי", יוכל אולי לתת את הכלים להימנע ממה שמכונה בעגת לוחמי חילות השדה "ירי דו־צדדי", "אש ידידותית" וכיוצא באלה. תקרית ה"ליברטי": טעות? רשלנות? והרבה תאוריות קונספירציה , היום האחרון במלחמת 1967 בשמונה ביוני ששת הימים בחזית הדרום, הופיעה ספינה בלתי מזוהה, "סקאנק" בעגה המקצועית, במים הבין־ קילומטרים מחופי עזה, שנכבשה 15־ לאומיים, כ יומיים קודם לכן. העובדות שעליהן אין מחלוקת הן שבשעה בדיוק הותקפה הספינה על ידי שני מטוסי 14:00 מיראז', שצלפו עליה, ולאחר מכן, ביעף נוסף של מטוסי סופר-מיסטר שהטילו פצצות נפל"ם. לעבר ספינות טורפדו של חיל הים, שהתקרבו לספינה וביקשו ממנה להזדהות, נפתחה אש מקלעים ובעקבותיה שוגרו לעברה של המטרה מספר פצצות טורפדו. רק לאחר שהניפה דגל גדול של ארצות הברית, הוברר כי לא הייתה 34 , זו ספינה מצרית, אך כבר היה מאוחר מדי נפצעו. 171־ מאנשי הספינה נהרגו ו שעתיים בלבד מסיום התקרית, פורסמה התנצלות ישראלית ובה צוין כי ה"ליברטי" התקרבה לאזור הקרבות, רחוקה מאות קילומטרים משאר ספינות הצי השישי שבאגן המזרחי של הים התיכון וזוהתה בטעות כספינה מצרית בשם "אל קוצייר". לכן, היא הותקפה מחשש לפגיעה בעורף הכוחות הישראליים בסיני, שהפגיזו בלילה שקדם לתקיפה מהים, וסברו (בטעות) כי שבים ומפגיזים אותם. בהתנצלות הובע צער עמוק ובמהלך החודשים שלאחר מכן – שולמו פיצויים למשפחות הנפגעים ומבחינת האמריקאים הנושא ירד מסדר היום. אלא, שלמרות הכול נותרו לא מעט שאלות שנים ויותר מאז האירוע. 54 , פתוחות, גם היום מה בדיוק חיפשה ה"ליברטי" מול חופי עזה? מדוע לא זיהתה את עצמה על אף מספר יעפי התרעה שקדמו לתקיפות? והאם אכן מדובר היה בטעות בזיהוי כפי שהסכימו שני הצדדים? האמריקאים ניסו בתחילה לטעון כי הספינה נועדה לפנות אזרחים אמריקאים ממצרים. יותר משבעה עשורים נמשכים הקשרים המתהדקים בין קהילות המודיעין האמריקאית והישראלית, מאז מאמציהם של ראובן שילוח, טדי קולק וחבריהם, בראשית שנות החמישים לארגם. ולמרות זאת, היו גם עימותים רוויי סימני שאלה מהותיים. קובי סגל שופך אור על החמור מביניהם – ההתקפה הישראלית על ספינת הביון האמריקאית "ליברטי" במלחמת ששת הימים. קובי סגל כישלון מדמם באזור הדמדומים מה בדיוק חיפשה ה"ליברטי" מול חופי עזה? מדוע לא זיהתה את עצמה על אף מספר יעפי התרעה שקדמו לתקיפות? ספינות טורפדו של חיל הים שתקפו את האניה (ויקיפדיה) לטענתם של לופטוס וארון, הועברה ה"ליברטי" לפיקוד במטרה "לפצות NSA ה־ את הערבים", באמצעות העברת תמונת מודיעין מדויקת של מיקום הכוחות הישראליים בסיני,

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=