7 2021 , תמוז תשפ"א, יוני 89 גיליון | כך גם הבהרתי שאין בכוונתי לעסוק בכישלונות העבר, ואסתפק בהכרחי על מנת להתמודד עם ההווה". "ביצענו שינויים מיידיים והכרחיים במערך אבטחת האישים, בתהליך התכנון וההיערכות ביחידה המבצעית. התחלנו לעצב את תרבות התחקירים ברוח הדברים שציינתי בתחילת הריאיון... במקרה מסוים הדחנו מנהל בכיר ומצטיין במערך סיכול הטרור הפלשתינאי, על רקע התנהגות לא אתית. באותה עת, נמנעתי מלעסוק בקוד האתי ובתרבות הארגונית, על מנת לא לגעת בעצבים רגישים ולפתוח פצעים מהעבר, בשעה שהארגון כולו מדמם. סוגיות עקרוניות העולות מפרשיות העבר לא נחקרו... מהי פקודה בלתי חוקית בעליל? כדוגמה לדיון שחייב לעלות על שולחן התחקירים, על רקע ' ועוד... 300 פרשת 'קו רק אחרי למעלה משנתיים בתפקיד, לאחר שהכרתי את האנשים וכבר הבנתי את השפה, העזתי להתחיל לבחון את 'הקוד האתי' של השירות". "הייתי חבר המטה הכללי כשאהוד ברק הזו מין את פרופ' אסא כשר לסייע בעיצוב הקוד האתי בצה"ל, ולאחר שנים סברתי שבמהלך שהובלנו בצה"ל – כשלנו! לא הצלחנו לתרגם את הערכים לחלק מקוד ההתנהגות של חיילים בשטחים. כשהגעתי לשירות היה בו קוד אתי שכלל ערכים מרכזיים, ביניהם: רעות, אהבת 15־ כ הארץ, דבקות במטרה ועוד... סברתי שקוד אתי של ארגון צריך לבטא את הדילמות הערו כיות המהותיות שאיתן הוא מתמודד. ערכים רבים, המשותפים לכל ארגון של אנשים הפוו עלים יחד, רק יעמעמו את הבהירות ההכרחית בתהליך הפיכת הערך המופשט לקוד התנהגות מעשי של מי שמשרת בארגון. בערבו של יום, המושג 'אליטה משרתת' אפשרי רק אם נצליח לעצב תחושת שליחות ייחודית שביטויה בין השאר הוא במגבלות שאנחנו מטילים על עצמו נו במהלך השליחות". בין הסף שקובע המחוקק – לרף שקובע הפילוסוף "היה ברור לי שאת הקוד האתי נעצב בעצו מנו, ללא יועצים מבחוץ. התהליך היה משתף וממושך. שיתפנו עובדים ומנהלים מכל תחומי העשייה בשירות. כשבחנו בקבוצות הדיון כיצד קרה שחוקו רי שב"כ שיקרו במהלך עדות בשבועה במשו פטי זוטא, כשהם נדרשים להשיב על השאלה האם הפעילו אלימות במהלך חקירה, לאחר שיחות עם עורכי־דין ואנשי פרקליטות באותה תקופה – הבנו שבשנות השמונים, במאבק מול גלי הטרור, חונכו אנשי השירות לפעול על פי ההנחה שבשם הביטחון מותר לעבור על החוק! ! ראשי 'כולם ידעו'על פי הבנתם, ההכשר נבע מ ממשלה, שרי קבינט, יושבי ראש של ועדות הכנו סת הרלוונטיות ואפילו עורכי־דין ואנשי פרקליו טות המדינה. ההבנה שהקוד האתי איננו חוק, אלא עוסק ', שאותו קובע המחוקק הסףבמרחב שבין ' ושאותו אין לאיש שירות הזכות לעבור, לבין ', שאותו מציב הפילוסוף ושאליו לעולם הרף' לא נגיע – היא תובנה של אותו דיון. חוק שב"כ א � , בתקופתו של אבי דיכטר, ר 2002 שחוקק בו שיתו שנים לפני כן. היוזמה הייתה של יעקב פרי, בעקבות תקלות שבהן לא קיבלו חוקו רי השירות את מלוא הגיבוי. מבחינת השירות הייתה כאן אמירה ערכית – 'לא תסתירו אותנו 'במערכת הביוב' של המערכת המשפטית! לא תעלימו ולא תדחיקו. את גבול המותר עליכם לקבוע בחוק!'". "את הקוד האתי בתקופתי התחלנו בניסוח המבהיר את ההיררכיה, את סדר הישויות בכל לכן, אנחנו בני אדם!אחד מאיתנו. ובראשית... איש שירות לא יעבור על כללי המוסר האנוו שי. לא יהרוג אדם שאינו מסכן אותו או את אזו רחי המדינה.... זה נראה לכאורה מובן, אך זה תרגום פשוט של ניסוח בית המשפט ל'פקודה בלתי חוקית בעליל', הרי 'הדגל השחור, העין שאינה עיוורת והלב שאיננו ערל...', אלה מוו שגים בשפה של משפטנים ופילוסופים. היה עלינו לתרגמם לשפת היום־יום של הארגון. רק לאחר הבנת הישות הראשונה כבני אדם, הצבנו והמשמעות אנחנו אזרחי המדינה!את השנייה – היא שאיש שירות לא יעבור על חוקי המדיו נה! במדינה דמוקרטית, הביטחון אינו מתעלה על החוק, כפי שפירשו רבים בשב"כ ומחוצה לו בעבר. לאחר מכן, הוצבה הישות השלישית מ � האנחנו עובדי השירות הציבורי בישראל! – שמעות היא שכל כללי תקנון שירות המדינה (התקשי"ר) בהתייחסות ישירה אלינו, מחייבים כל אחד מאיתנו. ורק בסוף הצבנו את הישות אנחנו משרתים בשירות הביטחון הרביעית – ! ומחויבים בשמירה על הכללים והתקנון הכללי שנקבעו בשירות". "אנחנו חיים בעולם מורכב של ערכים סוו תרים, קבע נשיא בית המשפט העליון פרופ' אהרון ברק. לכן, כיצד מתרגמים את המילים הגבוהות של הקוד האתי לשפת היום־יום של איש השירות? זו הדילמה המרכזית! כשניסינו להפוך את המילים הנשגבות של פסקי בג"ץ, או אמיו רות פילוסופיות המודפסות על יריעות קלף ממוסגרות או דפי כרומו, התלויות על הקירות במשרדים – המציגות את קוד ההתנהגות של כל איש שירות, למילים חיות ומעשיות. הדרך היחידה לעשות זאת היא בהבנה שהתהליך הוא מסע מתמשך של חינוך יום־יומי. הדברים חייבים לעבור בירור בדרך של הצבת דילמות, המלוות כל אחד מאיתנו בתדריכים, בתחקירים, בכל פגישה עם חוקרים במתקני החקירות, רכו זים בשטח, מאזינים ודסקאים. אין לנו את היומו רה לתת תשובה נחרצת לכל דילמה העולה במהלך הפעילות. הקוד האתי אמור לשמש כל איש שירות כמצפן. הוא מציג את המצפן המוו סרי של הארגון. כמו המצפן, הוא משמש ככלי להתייחסות בלבד. אנחנו יכולים לבחור ללכת מערבה, מזרחה או דרומה – ובלבד שנדע היכן הצפון". התחלנו בניסוח המבהיר את ההיררכיה, את סדר הישויות בכל אחד מאיתנו. ובראשית... אנחנו בני אדם! אות הגבורה
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=