מבט מל"מ - גיליון 82 - אוקטובר 2018

25 חשוון תשע״ט 82 גיליון ריו של יוליוס קיסר גדושים באזכורים על עמידת עמאישית. אולם גולת הכותרת של כושרו הצבאי הייתה יכולת מתבסס על מידע שסיפקו לו זרועות המודיעין שלו. גדושים באזכורים על והקפדתו על דעה אישית. אולם גולת הכותרת של כושרו הצבאי הייתה יכולתו לנהל ק גדושים באזכורים על עמידתו בראש מבצעי סיור והקפדתו על תצפית אישית. אולם גולת הכותרת כושרו הצבאי הייתה יכולתו לנהל קרב, כשהוא זרועות המודיעין שלו. גדושים באזכורים על עמידתו בראש מבצעי סיור והקפדתו על תצפית אישית. אולם גולת הכותרת של כושרו הצבאי הייתה יכולתו לנהל קרב, כשהוא גדושים באזכורים על עמידתו בראש מבצעי סיור והקפדתו על תצפית אישית. אולם גולת הכותרת של כושרו הצבאי הייתה יכולתו לנהל קרב, כשבמבצע "דני"מאמר שפורסם לראשונה 1989 , ספטמבר 13 בביטאון חמ"ן "חמ"נית" גיליון זווית אישית גלגולי המודיעין הצבאי מלפני קום המדינה היו רבים ועברו דרך הש"י (שירות ידיעות), ש"מ (שירות מודיעין), ממ"ן (מחלקת המודיעין) וחמ"ן . אמ"ן, לפי המודל 1953- (חיל המודיעין), עד לאמ"ן (אגף המודיעין) ב הצרפתי, מימש מתחילתו פונקציה איסופית חזקה: ראשית תיאום ואיסוף השנים של 48 .1960 ומחלקה משנת 1950 מקורות ואז מדור, ענף משנת היות האיסוף מחלקה באגף המודיעין, תחת פיקוד קצין מודיעין ראשי , עת הפיכתה לחטיבה, כללו שנות פריחה. 2008 (קמנ"ר) וראש אמ"ן עד אולם היו גם שנות דריכה במקום ושנות נסיגה, שנבעו בעיקר מקיבעון ארגוני. זה פגע בסמכות האיסוף ויצר בעיית יסוד בליבת הפעולה .המודיעינית לאיסוף יש תפקיד דומיננטי באמ"ן ובקהילה. מתכנון והכוונה ועד מעקב ובקרה, כולל ייזום והובלת חידושים דוגמת פיתוח מקורות. זאת עשתה מחלקת האיסוף, בהיותה כלי יחיד לגוף המודיעין לתכנון ולמימוש מדיניות בתחומי האיסוף והאג"ם. ואולם, כמה תהליכים הובילו להיחלשות האיסוף. חלקם זוהו רק בדיעבד. כך, לדוגמה, כשהמ"מ, שנבנה במחלקת איסוף כקמ"ט והפך לענף, הוצא מן המחלקה בתחילת והפך למחלקה תחת 80- שנות ה 1987 פיקוד ראש אמ"ן. במהלך בוצע צעד לשיפור שיתוף הפעולה עם מ"מ, ובמסגרתו ריכזתי, כרע"ן הפעלת הסיגינט דאז, את השתתפות מחלקת איסוף בהכוונת תוכנית עבודה שנתית מ"מ, ובעיקר בתהליך הערכת תרומת מקורות. ,8200 חולשת מחלקת האיסוף ניכרה גם בתעדוף התקציבי שקיבלה יחידה שאף החלה לקבוע תוכנית איסוף בעצמה, לדוגמה במהלך מלחמת המפרץ הראשונה ובהוראת ועדת חוץ וביטחון, חרף קביעת שהתקציב המבוקש כפי שהוצג אינו רלבנטי לכיסוי עיראק במלחמה זו. הנחה אורי שגיא, עם כניסתו לתפקיד ראש אמ"ן, ארגון מחדש 1992- ב חמ"ן. אני, שהופקדתי על ניהול התהליך, ואל"ם רמי סימסולו, -לאמ"ן העלנו לראשונה את הרעיון להפוך את המחלקה לחטיבה בראשות תא"ל ת"פ ראש אמ"ן. הרעיון לא אושר. , תחת פיקודי כרמ"ח. בכלל 1996-1993 מעמד מחלקת האיסוף נסק בשנים ארבעה ענפי הכוונה, הפעלה -זה הורחבה המסגרת המסורתית של שלושה ואג"ם ושני ענפי תיאום למוסד (שישה ענפים בסך הכול) - לתשעה ענפים. זאת, עם הקמת ענף תכנון ארוך טווח ושני ענפי תיאום מול שב"כ - מטה וגזרת לבנון. ניסיון למיסוד תפקיד נציג במשרד החוץ לא צלח, אך הוסדרה החלפת חומרים בלא נציג. התהליך המדיני להסדרי שלום בשנים אלה חיזק אף הוא את מחלקת איסוף כגורם המוביל החיילי של היבטי הניהול וההכוונה של התחום. זאת בדגש על ריכוז וליווי כל אירועי המשא ומתן בישראל ומחוצה לה. המחלקה בנתה מודל איסופי לניהול הצי"ח בארץ ובחו"ל, וביחס לכל שותפי השיח המדיני. כמו כן יזמה המחלקה את הסבת והרחבת בסיס למטרות מודיעין בגזרה הפלסטינית. התקדמות משמעותית נרשמה גם בכל הנוגע לפיתוח מקורות האיסוף. החל הטיפול באינטרנט כמקור באמ"ן, עם בניית 1993 ראשית, בשנת עמדת הפקה בענף הכוונה. המודיעין הגלוי, שהוכיח עצמו כזמין וחשוב, פותח בעיקר בהיבטי מאגרי מידע ושיתוף פעולה עם האמריקאים, שהקימו גוף במעמד משרד קהילתי בנושא, כלקח ממלחמת המפרץ. לצורכי צילום 3 של הלוויין אופק 1995- גם התארגנות אמ"ן לקראת שיגורו ב ולאחריה בוצעה במחלקת איסוף. זו כללה הקמת ובניית בנק מטרות איסוף קהילתי במזרח התיכון ומחוצה לו; ניהול והכוונת הכיסוי; חיזוק למדור בענף חזותי; ופיתוח מקורות לווייניים למטרות שונות. כל זאת תוך חלוקת עבודה עם חיל האוויר, שנקבע כצרכן העיקרי של המטרות. בשני דיונים הכריע ראש 90- במחצית שנות ה הממשלה דאז יצחק רבין שאמ"ן - ולא חיל האוויר - ימשיך לנהל את נושא הלוויינות, שהרחיב את הכושר לבן עד צפון קוריאה, כולל. -הכחול מחלקת האיסוף המשיכה גם בהפעלת מערך המל"טים המתרחב, , ולראשונה 9900 לעתיד ביחידה האצילה מסמכותה בהקצאת שעות מל"ט לגופי משנה בפיקוד צפון ובשב"כ. תוכנית איסוף ממוסדת ,1995- ראשונה לכיסוי חזבאללה, שעליה שקד סא"ל ניר שמואל, הוצגה ב ומוסדה גם סדרת דיונים שנתית בנושא תרומת ובקרת ההכוונה לתוכניות שירותית בין -הצי"ח. במקביל בוצעה עבודה שנייה להסדרת העבודה הבין .2 אמ"ן לשב"כ - מגנה כרטא בהיותי אל"ם, העליתי שוב את הצורך בתפקיד מטה תחת ראש אמ"ן, במעמד של מחלקה, לתכנון ובקרה, תוב"ל, אך ההצעות לא התקבלו. רק הנחה ראש אמ"ן עמוס ידלין להקים את חטיבת ההפעלה, וזו 2007- ב .2008 מומשה באפריל שנים של היות האיסוף 48 , קרי 2008-1960 בבחינה רחבה, בשנים במעמד מחלקה, הופגן קוצר ראייה ניהולית חילי, שהביא להזנחת . בתקופה ממושכת זו חוזקו יחידות כמו איכותו של ניהול האיסוף ומ"מ לרמת תא"ל, בעוד שמעמד מחלקת האיסוף במטה לא 8200 השתנה. המערכת האמ"נית לא הבינה, ולעתים לא רצתה להבין, שהיינו ועודנו שרויים בעידן שמתחדש בכל העת ובקצב גובר, ושדורש זריזות באימוץ שינויים, בהם החלטות לשינוי ארגוני. לרוב ידענו להצביע על שינוי האיומים והתעצמות האתגרים, אך לא אחת פיגרנו בהתאמה  ארגונית להתמודדות עמם. אל”ם (מיל') | יורם סנדר שנות איסוף מודיעיני 48 : מטה, פוקד ומחולל ממחלקה לחטיבה 1994 מחלקת איסוף, קצונה בכירה, שנת סבל תחום האיסוף מקוצר ראייה ניהולית חילי, ובמעמדו במטה לא חל כל שינוי. 2008-1960 בשנים המערכת האמ"נית לא מיהרה ליישר קו עם העידן המתחדש בקצב גובר

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=