19 חשוון תשע״ט 82 גיליון קריסת ברה"מ לא הביאה לשינוי מהותי בסדרי העדיפות של המודיעין הרוסי, וארגוני המודיעין שלו ממשיכים בפעילות נרחבת נגד ארה"ב ומדינות , שבראשו FSB המערב. ככל הנראה פוטין נותן את האמון הגדול ביותר ב - עמד בעבר כאחראי הישיר לחיסול. להערכתה, FSB- ה המהלך בוצע באישורו של פוטין. המאמץ המודיעיני העיקרי מחוץ לרוסיה ,GRU- וה SVR- נמצא באחריות ה ושני הארגונים מפעילים קציני מודיעין רוסיים, לרוב בעלי חסינות דיפלומטית, בנציגויות רוסיות בעולם. נוסף על כך, ארגונים אלה מפעילים בארצות יעד סוכנים רוסיים הנקראים “בלתי לגליים” ) - סוכנים ממוצא רוסי או אחר illegals( הפועלים מחוץ לרוסיה בכיסוי זר, למשל GRU- כאנשי עסקים או סטודנטים. ה .6 עוסק גם בנושא הסייבר ההתקפי illegals רשת של FBI - חשף ה 2010- ב SVR שפעלה בארה”ב, ועצר עשרה קציני שפעלו בכיסוי לאיסוף מידע ביטחוני בארה”ב. בתוך כחודש הם הוחלפו עם אסירים שונים ברוסיה, בהם סרגיי לשעבר. סקריפל פעל GRU סקריפל, קצין 2018 למען המודיעין הבריטי והורעל במרץ בבריטניה עם בתו על ידי גז עצבים שפותח - אך הוא 8GRU על ידי שני אנשי 7 ברוסיה ובתו ניצלו. מתמקד בחדירה עמוקה SVR- בעוד ה GRU- לטווח ארוך לארצות המערב, ה עוסק באיסוף שוטף בחו”ל וידוע פעיל בסייבר התקפי כלפי יעדים GRU- כאגרסיבי וכנוטל סיכונים. גם ה ביטחוניים בארצות יעד, וגם פועל להשפעה על התודעה הפוליטית בקרב ממשיך בפעילות “הקלאסית” GRU- קהלים בארצות המערב. בד בבד ה של איסוף חשאי על יכולות צבאיות, כולל במבצעים חשאיים של יחידות הוא פועל בעיקר באזורים 10 , שהן הזרוע המבצעית שלו. SPETSNAZ9-ה בלתי יציבים דוגמת צ’צ’ניה, גיאורגיה, אוקראינה וסוריה. המודיעין האמריקאי מעריך שפעילות קהילית המודיעין הרוסית כיום יותר אגרסיבית מאשר בתקופה הסובייטית, כשבנוסף לתחום ה”מסורתי” של ריגול היא פעילה מאוד בחתרנות מדינית – ונשענת על המדיה החברתית כדי להשפיע על הכיוונים פוליטיים הרצויים לרוסיה. החפיפה בין ארגוני המודיעין הרוסים בפעילויות בחו”ל, שהייתה מוכרת עוד מביאה לא רק לתחרות ביניהם - שאותה מעודדת 11 בימי המלחמה הקרה, המנהיגות הפולטית כדי לשפר ביצועים ולמנוע עוצמת יתר של ארגון בודד - אלא גם לתחרות על הלחישה לאוזנו של פוטין. נראה כי ארגונים אלה ממשיכים ב”מיטב” המסורת מימי ברה”מ – להעביר למנהיג העליון הערכות שמתאימות להערכותיו. עם זאת, פוטין ידוע כמי שאינו מהסס להעביר מתפקידם בכירים בארגוני המודיעין אם אינם מביאים את התוצאות המבוקשות. הדבר גורם לא רק לתחרות בין הארגונים, אלא גם לתרבות שקר מפותחת. בשיטה הרוסית טבועה עמוק גם תרבות של שחיתות שפוטין מתקשה לסכל וככל שבעל התפקיד במערכת הביטחונית מודיעינית בכיר יותר, כך עולה יכולתו לדאוג למצבו הכלכלי האישי. המצב כיום אינו שונה מהותית מכפי שהיה בימי ברה”מ, ומקשה על גורמים במערב להבין כיצד פועלים הדינמיקה הפנימית ברוסיה ומאבקי הכוחות בתוך קהילת המודיעין שלה. פעילות בתחומים “ישנים” באמצעות כלים חדישים במובנים מסוימים, רוסיה חזרה לימי המשטר הסובייטי - כשהמודיעין הרוסי מגדיר את ארה”ב כאויב העיקרי ופועל כדי להחליש אותה ואת המערב. נראה כי בשנים האחרונות השימוש הרוסי עלה מדרגה. Active Measures- ב אם בעבר, בתקופה הסובייטית, הדבר נעשה באמצעות הכנסת ידיעות מוטעות לעיתונות הכתובה והפעלת סוכני השפעה, כיום הפעילות משוכללת ללא הכר. המודיעין הרוסי נותן סיוע חשאי לקבוצות אופוזיציה, מפיץ שמועות ברשת האינטרנט בעיקר באמצעות המדיה החברתית, מבצע מתקפות סייבר לאיסוף מידע ולשיבוש מהלכי היריב וממשיך ברציחות של מתנגדי השלטון ועריקים כפי שהיה בימי ברה”מ. העיתונאי הבריטי ממוצא רוסי פיטר ) כתב כי המטרה של “הטריקים המלוכלכים” Pomerantsev פומרנצב ( של רוסיה היא לגרום לכאוס בתקשורת ובציבור “כך שאמת ושקר יתבלבלו מהלכים אלה מכוונים לפגוע ביכולות של 12 והציבור לא יידע למה להאמין”. ממשלות לקבל החלטות בנושאים פוליטיים חשובים בלב השיח הציבורי, במיוחד אם יש להם השלכה על אינטרסים שחשובים לרוסים. הדו”ח הצפוי של החוקר המיוחד רוברט מולר עתיד לזעזע את המערכת הפוליטית בארה”ב. הרוסים מוטרדים בעיקר מכך שהוא יחשוף את המהלכים הנרחבים של המודיעין הרוסי בהשפעה אקטיבית על הקמפיין לטובת דונלד טראמפ, לדוגמה באמצעות יצירת קישור בין עמדותיה של הילארי קלינטון ותמיכתה כביכול באלמנטים מוסלמיים בארה”ב. מחלקי מידע שמתפרסמים מדי פעם עולה כי הקמפיינים התודעתיים הרוסיים ממשיכים להיות בעדיפות גבוהה, ומשולבים עם פעילות היומינט. דמויות מפתח בקמפיין של טראמפ, בהם מנהל הקמפיין פול מנפורט, מואשמות בשיתוף פעולה חשאי עם המודיעין הרוסי לפני הבחירות. היריעה תתרחב עם פתיחת כמה משפטים בארה”ב בקיץ הקרוב. , האמריקאי, כריסטופר וויילי, עובד Politico- לפי כתבה שפורסמה השנה ב חברת "קיימברידג’ אנליטיקה" לשעבר, חשף כיצד החברה פעלה כזרוע הארוכה של המודיעין הרוסי באמצעות גורם ביניים מהקמפיין של טראמפ - סטיב באנון, יועצו הבכיר והקרוב. חברה זו הפנתה מסרים לאוכלוסיות יעד של מצביעים בארה”ב כדי להשפיע עליהם באמצעות פייסבוק, טוויטר הילארי קלינטון. המדיה החברתית, בתמיכה חשאית של הרוסים, העצימה את הפרסומים של ויקיליקס, ואלה גרמו נזק תדמיתי רב לקלינטון וכנראה סייעו לניצחונו של טראמפ
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=