מבט מל"מ - גיליון 78 - יולי 2017

37 | סיוון תשע״ז | 78 גיליון | כשהמטוס גמר את פס כניסתו ונטה הצדה בדרכו חזרה. כאשר הטכניקה השתכללה, ובמקום תמונה אנכית יחידה ניתן היה להפעיל שלוש מצלמות זמנית, כלומר לקבל כיסוי אנכי -בו במרכז ועוד שתי תמונות אלכסוניות, אחת לכל צד - גדל מאוד הסיכוי למלא את משימות הגיחה. מדור הפענוח זכה להוקרה רבה על מיעוט טעויותיו. לכך תרמה המצוינות של קציניו, מסירותם למשימה הקשה והמאמצת תחת לחץ. חלק מההצלחה טמון היה בשיטת ה”ביקורת השנייה”, שבה חוקר בודק את עצמו או אחר בודק אותו, שהונהגה בענף בכלל כדרך עבודה. השאיפה לאמינות המידע שהענף הוציא, זכתה הן לשבח והן לביקורת. באחד מביקוריו של ראש אמ”ן בענף אמר: “לוץ, אתה מוכרח ללמוד למרוח! The best is אל תשכח את הכלל, ‘ ’”. לוץ the enemy of the good ניסה לקחת לקח זה לליבו, ותלה שלט שאלה מילותיו בקיר מול שולחנו. בביקור הבא האלוף אהרון יריב כתב על השלט: “בהוקרה ללוץ על שמירת 2 סטנדרטים גבוהים”. בתחום הפענוח והשימוש בתצלומי אוויר הונהגו כמה חידושים: מפות תצלום, כלומר פסיפסים מורכבים .1:50,000 היה ברבות השנים פותחו כלי עזר למפות עבירות או למפות תצלום: “לוח תכסית” - דף המציג את מראה השטח בתצלום קרקעי, תוך הבלטת המכשולים (סלעים גדולים, חומות, מדרגות, אבנים וכו’). בנוסף היה תצלום אנכי מהשטח המתואר בתצלום הקרקעי, וכן הסבר מילולי על אופי התכסית, כולל מידות המכשולים. נתבקש לנסות ולמצוא מעברים 1 ענף להפתיע את האויב על-ידי חצית שטחים הנחשבים כבלתי עבירים. לצורך זה נוהלו הרבה “ניסויי עבירות” בעיקר עבור זחל”מים או טנקים בחצית שטחים מסוגים שונים, כגון שטחי בזלת או נחלי מים. ניסויים אלה בוצעו בשיתוף פעולה עם תח”ש (ענף תורת חיל שריון), והופקו סרטים להדרכה כיצד טנקים יכולים להתגבר על מכשולים. לניסויים כאלה קדם מחקר ואיסוף מודיעיני על אודות המכשולים בשטח האויב, וכן חיפוש בתצ”א של שטחים בתחום ישראל, דומים ככל האפשר, לביצוע הניסויים. מבין ההישגים החשובים של מחקרי עבירות נמנה רק שניים: א. מציאת ציר תנועה רצוף לאורך הוואדיות מהמרחב שמצפון לאילת שיח. הציר נקרא אחר -ועד שרם א ממספר תצלומים, שעליהם סומן ומאוחר יותר הודפס מידע נוסף, כגון סימון ביצורים, עמדות ושדות מוקשים, דרכים או נתיבים, ורשת קואורדינטות (ככל האפשר). כן הונהג אביזר “לוץ תצ”א” – לוח מלבני מפלסטיק שקוף בגודל של תצלום, שלאורך שוליו היו אותיות ומספרים למתן קואורדינטות בתוך תצלום מסוים, לאפשר ציון מדויק של עצם, לשיחה טלפונית בין מפענחים. שאלות של עבירות מפות העבירות עברו שינויים רבים במשך השנים, וניצבו מחקר עבירות - כמה בעיות בדרך לקביעתן: ) מהו הרכב המשמש אמת מידה לכושר חציית שטח שלא בדרכים? 1 ) כמה דרגות דיוק ניתן לספק באמינות נאותה? (עביר ללא קושי, עביר 2 בקושי או בלתי עביר). ) מהו קנה המידה של המפה המתאים למשימה? 3 ) למי מיועדת המפה? לקמ”ן ולמפקדיו? לסייר המנווט את הכוח? לנהג? 4 , לאמת מידה שימש 1:20,000 בהתחלה ייצרו מפות עבירות בקנה מידה ה”קומנדקר” נושא הנשק, והיו שלוש דרגות עבירות: טוב, בינוני ובלתי עביר. לבסוף הייתה אמת המידה הרכב הזחלי (הטנק). סומנו עבורו נתיבים אפשריים בשטח בלתי עביר, וכן מכשולים בשטח עביר כללית. קנה המידה ”. השימוש בציר 9 כך “הציר של חטיבה זה במבצע סיני היה הפתעה לכוחות המצריים שהחזיקו במצרי טיראן, הסוגרים את היציאה ממפרץ אילת. ב. הצבעה על אפשרות לחצות את ים החולות בוואדי חרידין, בין הכוחות עריש לבין המערך המבוצר של אום כתף ואבו עגילה על הציר-באזור אל המרכזי, במגמה להגיע לביר לחפן וכך לנתק את הציר המחבר בין ריכוזי הכוחות המצריים. לחיזוק האמינות של שימוש בציר זה נוהלו ניסויי אביאד) בו היו חולות סוללתיים יעבירות בשטח הישראלי (אזור ואד כאלה. ואומנם במלחמת ששת הימים כוחותיו של האלוף יופה עברו בציר ואדי חרידין, להפתעת המצרים. נחקרו עוד אפשרויות מפתיעות לחדירה ולמעברים. 1 למדור עבירות היו עוד משימות שונות, אך להלן שימוש חריג בו: כשענף היה מופקד על “מלחמת המים”, נערך במדור עבירות סקר השטחים בלבנון הראויים לעיבוד חקלאי. זאת כדי שתהיה יכולת להעריך כמה מים יכולים הלבנונים לתבוע לעצמם בצדק לצורכי השקיה. המלחמה על המים זירתיות של הענף הורכבו מדי פעם צוותים -במסגרת פעילויותיו העל היה פעיל מאוד במתן מידע לתכנון מבצעי 1 למשימות מיוחדות. בזמנו ענף ראש אמ”ן לשעבר, האלוף אהרון יריב. השאיפה לאמינות המידע שהענף הוציא, זכתה הן לשבח והן לביקורת

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=