מבט מל"מ - גיליון 74 - אפריל 2016

38 2016 אפריל | 74 גיליון 1 “ואמר פרעה לבני ישראל נבוכים הם בארץ סגר עליהם המדבר...” “אמר אויב ארדוף, אשיג אחלק שלל, תמלאמו נפשי אריק חרבי תורישמו 2 ידי...” סיפור יציאת מצרים נוסק לשיא הדרמה האלוקית עם טביעת המצרים בים. עם העבדים יוצא לחופשי בעקבות מנהיגו האהוב משה ושומע את ההבטחה זוהי הבטחה להצלחה ללא 3 האלוהית: “ה’ יילחם לכם ואתם תחרישון”. מאמץ של העם תוך הסתמכות מוחלטת על טובו של האל. אלא שהיא עומדת כביכול בסתירה לדרישת האל ממשה בפסוק הבא מיד אחר כך: “מה מפסוק זה עולה כי הבורא מצפה 4 תצעק אלי, דבר אל בני ישראל וייסעו”. מבני ישראל להתאמץ ("וייסעו”) ולא לשבת ולהמתין לנס. המדרש מספר על השבטים המבקשים לקפוץ לים ראשונים ועל מעשה הגבורה של נחשון בן עמינדב, הקופץ לים והולך עד נחיריו במים הגועשים כתנאי מקדמי לנס הגדול. גם מדרש זה מעיד כי העם נדרש למעורבות של ממש, “השתדלות” בלשון החסידות, בטרם יושפע ממרום השפע הגדול של האל. לכן מפרשת אמרה חסידית את הפסוק המבטיח “ה’ יילחם לכם ואתם תחרישון” בדרך מקורית, המביעה את היפוכו של המסר: ה’ יילחם לכם” – הבורא ייתן לכם את הלחם רק בתנאי שאתם “תחרישון” - תחרשו את החריש הראשון בדרך לזריעה ותעשו את המאמץ הראשוני. כך או כך, העם כולו חוזה בנפלאותיו של הבורא על ים סוף. בני ישראל ראו לצד המשמעות הנסית והאמונית המחייבת 5 כי “ה’ איש מלחמה ה’ שמו”, את היהודי להזכיר מדי יום את יציאת מצרים.עם העבדים לומד שם על שנות 210 שפת הים פרקים ראשונים גם בדרך המלחמה ובחוקיה. אחרי חציית ים סוף בשידור חוזר שלושת אלפים שנה מפרידים בין ההתנגשות של ישראל ומצרים על ים סוף. בסיבוב הראשון קיבלו בני ישראל רמז ללמדם כיצד יוכלו לצלוח את הקרב הבא. כשזה הגיע, הם לא היססו לנצל את המידע המודיעיני מלחמת יום הכיפורים היסטוריון צבאי וקצין מודיעין | רס"ן (מיל') קובי  יציאת מצרים. עם העבדים לומד על שפת הים פרקים ראשונים גם בדרך המלחמה ובחוקיה

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=