מבט מל"מ - גיליון 70 - ספטמבר 2014

הסתערו בכוח רב על חטיבת רע שהתקדמה לאיטה, ותקפו את מחנהו של המלך המצרי. הקרב התחיל כשיחידת סיור של חטיבת רע פגשה בכוח החיתי ונמלטה לעבר חטיבת אמון, שכאמור לא הייתה ערוכה כראוי לקרב. החיתים כבשו את המחנה של חטיבת אמון ומצבו של רעמסס היה בכי רע. למזלו הרב הגיחה לזירה במפתיע יחידה מצרית נבחרת שהגיעה מחוף לבנון, והיא שהצילה אותו מתבוסה מרה. החיתים נתפסו לא מוכנים בעת שבזזו את המחנה. למחרת היום התחדש הקרב בין שני הצבאות ולמרות טענתו של רעמסס לניצחון, היה זה צבאו שנסוג משדה המערכה. הישגו העיקרי היה בעצם שובו בשלום למצרים. משנסוגו המצרים דרומה, יצא המצביא החיתי חתושלי (אחיו של מוותאליש ולימים יורשו) במסע צבאי לאזור דמשק והבטיח את המשך השליטה החתית בסוריה. המערכה הסתיימה בחילופי אגרות בין השליטים ובהסכם הפרדת כוחות. לחיילי חטיבת אמון חולקו מדליות, בעוד אלה של חטיבת רע הוצאו להורג. בשנים הבאות הפכו היחסים בין מצרים לחיתים לפנה"ס, אז 1258 יותר ויותר ידידותיים עד נחתם הסכם שלום בין רעמסס לחתושלי שסיים את היריבות בין שתי המעצמות והבטיח שלום . ההסכם כלל קביעת 13 וביטחון ברחבי הלבנט גבולות, הגנה הדדית, שחרור שבויים ושמירת שנה לאחר חתימת 13 הסטטוס קוו. לבסוף, ההסכם הוא קיבל גושפנקה סופית, כשנישאה נסיכה חיתית לרעמסס. הצד השני של המטבע לאור זאת, מאלף לקרוא את הגרסה המצרית : “הנה הוד מלכותו היה...בהר 14 לאותו קרב קדש מדרום לעיר קדש. אחר כך בעת הבוקר הופיע הוד מלכותו כמו זריחת השמש, מצויד בכל כלי הזין של אביו מנתו. כשיצא בנסיעה צפונה... שני שוסים באו להגיד להוד מלכותו: ‘ אחינו הגדולים של השבטים אצל הכושל מח'תי שלחו אותנו להוד מלכותו כדי לאמור לו: ‘אנו נשרת את פרעה ונעזוב את מלך ח'תי.' “אמר להם: ‘איפה הם, האחים שלכם, אשר שלחו אתכם לספר עניין זה להוד מלכותו?' אמרו הם: ‘הם [נמצאים] שם אצל אלה השייכים למלך האומלל מח'תי; הכושל מח'תי יושב בארץ ח'לב... כי הוא פוחד לנוע דרומה בגלל פרעה...'. “הנה דברו במרמה באומרם את הדבר הזה להוד מלכותו, כשהכושל של ח'תי שלח אותם לראות היכן נמצא הוד מלכותו, במזימה למנוע מצבא הוד מלכותו שייכון להלחם בכושל מח'תי... כשהוא כבר בא עם חיל הרגלים שלו ומרכבותיו... כוח עצום... וכשהם עומדים ערוכים ונכונים מאחורי קדש, בלי שהוד מלכותו ידע שהם שם בעת חקירתם של שני השוסים בפניו. “יציאת הוד מלכותו צפונה לקדש.... בואו של מרגל בשירות הוד מלכותו אשר הביא שני מרגלים של הכושל מח'תי. כשהם הוכנסו לפני הוד מלכותו, אמר להם: ‘מי אתם?'. תשובתם: ‘ אנו שייכים למלך ח'תי. הוא ששלח אותנו לראות היכן הוד מלכותו'. אמר להם הוד מלכותו: ‘והוא, איפה הוא הכושל הח'תי? הנה אני שומע שהוא בארץ ח'לב'. אמרו הם להוד מלכותו:'ראה נא, המלך האומלל מח'תי עומד עם הרבה צבאות... והם משופעים בחיל רגלים ובמרכבות ובכלי נשקם, ורבים הם מהחול אשר על שפת הים. ראה הם עומדים נכונים ודרוכים להלחם מאחרי קדש.' אזי הזמין הוד מלכותו את הגדולים לפניו, כדי שישמעו את כל הדברים שאמרו שני המרגלים של הכושל מח'תי אשר עמדו בפניו... ‘ובכן ראו (אמר פרעה ליועציו), שמעתי בשעה זו מפי שני המרגלים של הכושל מח'תי לאמור: ‘הכושל האומלל מח'תי עם צבא ארצות רבות... עומדים ומוסתרים מאחרי קדש, כך נאמר, מבלי שיכלו נציבי הארצות הזרות עם הגדולים מהארצות של פרעה להגיד ‘הם באו'. אמרו הגדולים שהיו בפניו:'...פשע גדול הוא אשר עשו הנציבים של הארצות הזרות עם הגדולים של פרעה, שלא ריגלו בכל מקום שבו היה הכושל מח'תי, ושהם לא דווחו עליו לפרעה כל יום...'. “בעוד יושב הוד מלכותו ומדבר עם הגדולים, הכושל האומלל של ח'תי בא עם חיל הרגלים שלו ומרכבותיו וגם צבא ארצות רבות אשר עמו, בעברם את המעבר מדרום לקדש. אזי הם חדרו לתוך טורי הצבא של הוד מלכותו כשהללו צעדו ולא ידעו. אז נסוגו הרגלים והמרכבות של הוד מלכותו בפניהם בלכתם צפונה אל המקום שהיה הוד מלכותו. הנה כיתר ההמון של הכושל מח'תי את מלוויו של הוד מלכותו שהיו לצדו. אזי הביט עליהם הוד מלכותו וקם מיד... כשהוא פורץ קדימה במהרה בהיותו לבד בראש. הוד מלכותו חזק ולבו אמיץ. אף אחד לא יכול היה לעמוד בפניו... הוד מלכותו השמיד את הגדודים של הכושל האומלל מח'תי עד תום...". ועל מקרים שכאלה אומרים האמריקאים:  History - His story... מקורות י.אהרוני, ארץ ישראל בתקופת המקרא, ירושלים 127 -125 , עמ' 1987 הנ"ל, אטלס כרטא לתקופת המקרא (מהדורה מתוקנת ומעודכנת בידי אנסון רייני), ירושלים 37 ,31-30 , עמ' 1995 מ.גיחון, “התפתחות המודיעין בראייה היסטורית", בתוך מודיעין ובטחון לאומי, משהב"ט 33 -15 , עמ' 1998 י.לוין (עורך), לקט מקורות לקורס מבוא לגאוגרפיה של מדינת ישראל בתקופת המקרא, אוניברסיטת אילן-בר “מצרים העתיקה", “מיתני","קרב קדש", -ויקיפדיה ", “כיבוש יפו ע"י צחותי", 500 “פפירוס האריס “החיתים" Dvornik F., Origins of Intelligence Jersey,1974, p.12-Services, New Farago L., War of wits, N.Y. 1954,pp. 13, 75 Gurney O.R., The Hittites, London 1990, 91 ,29-pp. 2, 5,27 הערות עיקר הידע אודות מצרים העתיקה מבוסס 1 על מחקרו של מנתון, כהן מצרי בתקופה ההלניסטית. ספרו לא השתמר אך אחרים, כמו יוסף בן מתתיהו או אוזביוס, מצטטים ממנו. על פי מנתון, המסורת המצרית שושלות; 30-מחלקת את תולדות מצרים ל האלים הם שיסדו את מצרים ובתחילה שלטו בה; בהמשך מלכה שושלת של בני האל ח'ור ולאחר מכן נוסדו שושלות המלוכה של בני האדם, שגם להם יוחסו תכונות אלוהיות ובמותם הפכו לאלים. התקופות שקדמו לכתב. 2 מאזור קהיר דרומה; -מצרים העליונה 3 -מצרים התחתונה היא אזור הדלתה מקהיר צפונה. תקופה בולטת נוספת הייתה תקופת 4 ), בין 6-3 הממלכה הקדומה (שושלות לפנה"ס, וזוהי תקופת 2200 -2686 השנים בניית הפירמידות הגדולות. קבוצה ממוצא שמי שהשתלטה על מצרים 5 עם התרופפות כוחה של הממלכה התיכונה. עד עתה לא ברור אם היה זה על ידי פלישה/ כיבוש או סופו של תהליך הגירה ממושכת. התאריכים הנקובים בהקשר לשליטים 6 מייצגים את שנות שלטונם. ספרי השנה/ ספרי דברי הימים.-אנאלים 7 לפי הערכת המומחים נחקקו האנאלים 8 על סמך יומני המבצעים הצבאיים. לצדם ערים שנכנעו 119 רשימה טופוגרפית של למלך באותו מסע. לפי הכתובות השתתפו במלחמה יותר 9 ערים, ובראשן מלכי קדש שעל נהר 100-מ ארנת ומגידו. ככל הנראה עמדה מאחרי הברית ממלכת מיתני, שהתחרתה במצרים על השליטה בכנען. המרד הקיף את כל הארץ, מדרומה ועד קצה גבול השלטון המצרי בסוריה. תרגום א.פ.רייני, בתוך יגאל לוין, לקט 10 אילן; אהרוני, -מקורות, אוניברסיטת בר ארץ ישראל בתקופת המקרא, ירושלים .40 -39 ' , עמ 1987 .500 מופיע בפפירוס הידוע כפפירוס האריס 11 מרכז סוריה של היום. 12 הטקסט של הסכם השלום חרוט במצרים 13 על חומת המקדש הגדול בקרנק. בחפירות שנערכו בבוגוזקוי נמצא כבר בעונת החפירות הראשונה לוח טין ועליו הגרסה החיתית של אותו הסכם שלום -מרצוליס-תורגם על ידי א.רייני בעזרת א.די 14 יגאל לוין, לקט מקורות, אוניברסיטת בר 72 ' אילן, עמ  44 2014 ספטמבר | 70 גיליון

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=